NetNado
  Найти на сайте:

Учащимся

Учителям



Учебно-методическое пособие для студентов неязыковых специальностей Витебск уо «вгу им. П. М. Машерова»


The Possessive Case. Притяжательный падеж


В притяжательном падеже употребляются:

1) имена собственные и одушевленные существительные;


2) составные существительные и мена, состоящие из нескольких слов;
3) два лица или более, обладатели

одного предмета;
4) группа слов, представляющих одно смысловое целое;
5) слова house, office, shop часто опускаются после существительного в притяжательном падеже;
6) существительные, обозначающие:

а) время и расстояние;

б) страны, города, суда, а также слова world, country, city, ship;

в) названия времен года и месяцев

г) некоторые наречия

д) с названиями магазинов, отелей, ресторанов, в которых есть имена их основателей;

е) в некоторых устойчивых словосочетаниях.

Jane’s friend, Mr. Smith’s car, the student’s test, the girls’ names, the students’ papers, women’s clothes, Dickens’s [iz]/ Dickens’ [iz]books, Shakespeare’s plays = the plays of Shakespeare;
sister-in-law’s marriage the Prince of Wales’s family Henry the Eighth’s wives
Jack and Susan’s wedding Bill and Tom’s bicycle

My younger sister Ada’s daughter


at my friend’s, at my aunt’s = at my friend’s/aunt’s house

at the baker’s = at the baker’s shop
a month’s holiday, a mile’s distance, in two years’ time, ten days’ rest

America’s students, London’s theatres, the ship’s crew, the country’s policy, the world’s championship, the city’s parks
winter’s/summer’s holidays (but: spring flowers, autumn weather). April’s days
yesterday’s newspaper, today’s talks, tomorrow’s meeting
Selfridge’s, Claridge’s, Sotheby’s also: Harrods, Foyles
at a stone’s throw – в двух шагах

for order’s sake – порядка ради


Ex. 1. Write the plural form of the following.


  1. regular nouns

story, play, glass, flag, photo, name, match, knife, push, chief, page, radio, roof, prize, set, key, factory, wolf, piano, class, cup, city

  1. irregular nouns

child, goose, man, foot, mouse, woman, sheep, person, deer, tooth, OX

  1. nouns of Greek or Latin origin

datum, formula, crisis, stimulus, phenomenon, medium, memorandum, basis, radius

  1. compound nouns

fellow-worker, merry-go-round, man-of-war, passer-by, lily-of-the-valley.
Ex. 2. Divide the following words into two columns: countable and uncountable nouns (you must get 25 uncountable nouns).
furniture, coffee, leaf, food, completer, list, blood, job, work, language, country, advice, information, money, progress, permit, permission, baggage, language, beach, traffic, weather, window, knowledge, air, water, holiday, damage, accommodation, scenery, scene, pigeon, bread, mountain, luck, news, accident, laugh, flour, laughter.
Ex. 3. Put the verbs into singular or plural.


  1. The water in this lake … (look) very clean.

  2. Maths … (not interest) me very much.

  3. All of our furniture … (be) brand new.

  4. Sugar … (damage) your teeth.

  5. The news they brought us … (be) good.

  6. Your trousers … (not match) your shirt.

  7. The team … (be) his favorite game.

  8. Knowledge of other languages … (help) people in business.

  9. The scissors … (cut) very well.


Ex. 4. Choose the right variant.
1. … flat is large

a) Peter and Helen’s c) Peter’s and Helen

b) Peter’s and Helen’s d) Peter and Helen
2. She went to the … .

a) baker c) bakers’

b) baker’s d) bakers

3. … meeting has bin cancelled.

a) tomorrow c) tomorrow’s

b) tomorrows’ d) tomorrows

4. Tom’s flat is much larger than … .

a) Ann c) Anns’

b) Anns d) Ann’s

5. I dined at my … .

a) friend’s c) friend

b) friends’ d) friends

6. I have got … holiday.

a) a week’s c) a weeks’

b) a weeks d) a week

7. Moscow is … greatest scientific and cultural center.

a) Russia c) Russias’

b) Russias d) Russia’s

8. A … book is very interesting.

a) сhildren c) children’s

b) childrens’ d) childrens

9. … fathers are doctors.

a) Kate and Ben’s c) Kates and Bens

b) Kate’s and Ben’s d) Kate and Ben

10. He lives at a ... distance from here.

a) kilometre’s c) kilometres’

b) kilometres d) kilometre.
Ex. 5. Translate the sentences into English.

  1. Она делает хорошие успехи в английском.

  2. Вчера я положил сюда деньги. Где они? Я не могу их найти.

  3. Критерии часто меняются.

  4. Его знания по математике лучше моих.

  5. Виды этих растений неизвестны.

  6. Президент прибыл в страну с трехдневным визитом.

  7. Никто не знал, что сказать, и наступило минутное молчание.

  8. Портрет жены Рембрандта – одна из самых известных картин художника.

  9. Приезд Поля и Кэт был неожиданностью (surprise) для тети Энн.

  10. Этому замку триста лет.

The adverb

Degrees of Comparison
По структуре наречия делятся на:


  1. простые: here

well

then

здесь

хорошо

тогда

  1. Производные от прилагательных и существительных:

quickly

easily

daily



быстро

легко

ежедневно

  1. сложные: somewhere

outside

somewhat



где-то

снаружи

отчасти

  1. составные: not at all

in rain

at last


ничуть

напрасно

наконец


Некоторые наречия имеют две формы, которые различаются по значению:

а) совпадающую с формой соответствующего прилагательного

b) форму с суффиксом – ly

Например: near – близкий, близко

daily – ежедневно, ежедневный


close

closely

близко

тщательно

wide

widely

широко

повсеместно

near

nearly

близко

почти

sure

surely

действительно

конечно, непременно

late

lately

поздно

последнее время

free

freely

бесплатно

свободно, вольно

hard

hardly

упорно

едва

last

lastly

последний, позже всех

в конце концов

high

highly

высоко

в высшей степени

direct

directly

прямо, напрямую

немедленно


Например: She could hardly recognize him. Она едва могла узнать его.

She worked hard yesterday. Вчера она очень много работала.
Классификация наречий:


1

Наречия места и направления

here, there, near, far, elsewhere (где-нибудь еще), upstairs, downstairs, aboard (на борту), afloat (на плаву)

2

Наречия определенного времени: обычно ставятся в начале или в конце предложения

Например: I shall write him a letter tomorrow.

now, today, tomorrow, yesterday, tonight, then, before

3

Наречия неопределенного времени: обычно ставятся перед смысловым глаголом, или после вспомогательного глагола, если сказуемое состоит из нескольких слов.

Например: Writing the address in English usually presents some difficulties for Russian people.

When we want to send a letter we must always address the envelope.

always, never, usually, sometimes, often

4

Наречия образа действия: употребляются непосредственно после глагола, когда глагол непереходной (после него не следует дополнение).

Например: He works hard.

Если за глаголом следует инфинитив, то наречие образа действия употрeбляется перед глаголом.

Например: He flatly refused to leave in the small hours.

Он наотрез отказался ехать ни свет ни заря

fast, slowly, hard tight, well, calmly, quickly, brightly, easily

5

Наречия меры и степени. Большинство наречий меры и степени стоит перед определяемым словом.

Например: The model is rather interesting/

Исключение: enough, not at all употребляются после слова, которое они определяют, а не перед ним:

John is old enough to understand that.

very, too, quite, enough, rather, hardly, almost, not at all, much, little, scarcely


Степени сравнения наречий


1) односложные наречия и early: + er, est

fast – faster – fastest;

soon –sooner-soonest;

early-earlier-earliest;

hard-harder-hardest

2) наречия на – ly с помощью слов more и most также

beautifully – more beautifully – most beautifully;

slowly-more beautifully – most beautifully;

slowly – more slowly – most slowly;

often – more often – most often

3) наречия well, bad, much, little, far

well –better-best

badly-worse-worst

much-more-most

little-less-least,

far-farther/further-farthest/furthest

Adjective or Adverb?

a) Link verbs (be, get, become, feel, seem, grow, sound, taste, swell, look (=seem) + adjectives: she looked sad/nice/happy.

I feel well/bad/fine

The cake is delicious and smells good.

b) Action verbs + adverbs: she looked at me sadly/happily/

I swim well / badly



Ex. 1. Use the correct form of the adverbs in brackets.
1. It’s becoming (hard) and (hard) to find a job. 2. Your work isn’t very good. I’m sure you can do (well) than this. 3. You are standing too near the camera. Can you move a bit (far) away? 4. Martin drove (slowly) than usual. 5. We have to walk (fast) than this if we want to catch the train. 6. This world is (widely) used in spoken English than in written. 7. Let me ask him. I know him (well) than you do. 8. Jim did (badly) in his examination than he had hoped. 9. Could you speak a bit (distinctly), please? 10. I don’t play tennis much now. I used to play (often). 11. The Earth goes round the sun (quickly) than the Jupiter. 12. She always arrives at work much (early) than anyone else. 13. Of all animals in the world, which one lives (long)? 14. If he had driven (carefully), he wouldn’t have got into an accident. 15. John is studding a lot (hard) than usual now that his exams are getting closer.
Ex. 2. Chose the right variant.


  1. I opened the door slow/slowly.

  2. Why are you angry/angrily? I haven’t done anything.

  3. Bill is a careful/carefully driver. He drives careful/carefully.

  4. Can you please repeat that slow/slowly?

  5. Come on, George! Why are you always so slow/slowly?

  6. The party was very good/well. I enjoyed it very much.

  7. Tom didn’t do very good/well in his examination.

  8. Jane is studding hard/hardly for her examination.

  9. “Where is Diana?” She was here, but she left sudden/suddenly.

  10. I met them a long time ago, so I do not remember them very good/well.

  11. My brother is not very good/well at the moment.

  12. Don’t eat your dinner so quick/quickly. It is not good for you.

  13. Those oranges look nice/nicely. Can I have one?

  14. I don’t want to work for that company. They pay their workers bad/badly.

  15. Please, be quiet/quietly. I’m reading.


Ex. 3. Chose the right form of the adjective of the adverb.


  1. I am happy/happily to meet you.

  2. They have lived all their life happy/happily.

  3. Don’t speak to me cold/coldly.

  4. Your hands are cold/coldly, put on your gloves.

  5. The results of our work were perfect/perfectly.

  6. We have done everything perfect/perfectly.

  7. I am quite helpless/helplessly in solving such problems.

  8. She looked at them helpless/helplessly not knowing what to do.

  9. Can you tell me the exactly time of his arrival.

  10. Sorry but I don’t know exact/exactly when he comes back.

  11. He often comes home late/lately.

  12. I haven’t seen him late/lately.


Ex. 4. Rewrite the sentences, puffing the adverbs in brackets into their proper places.


  1. I get many letters from my friends (often).

  2. We shall go (tomorrow, there).

  3. Have you been to the Caucasus (ever)?

  4. I have been there (never).

  5. They have returned from Kiev (just).

  6. I haven’t seen this comedy (yet).

  7. He gets up early (usually).

  8. My mother cooks supper for our family (always).

  9. I haven’t money to buy this TV-set (enough).

  10. She knows Spanish well to work as an interpreter (enough).

  11. She wears the latest fashion (always).

  12. Your can has been stolen (probably).

  13. I cleaned the house and cooked the dinner (also).

  14. Jack can’t cook. He can’t boil an egg (even).

  15. I can remember her name (never).


Ex. 5. Translate the sentences into English.


  1. Он зло посмотрел на меня, когда я прервал его.

  2. Пожалуйста, закрывай дверь тихо, ребенок спит.

  3. Ты можешь быть хоть минутку спокойным? Я так устала. Посиди спокойно.

  4. Том прекрасно себя ведет и хорошо готовит.

  5. Мне это не нравится, все это дело выглядит небезопасным.

  6. Все волнения были позади. Он прибыл живым и здоровым.

  7. Поторопись! Ты такой медлительный.

  8. Суп вкусный (прекрасный на вкус).

  9. Веди машину осторожно. Кажется, дорога очень скользкая.

  10. Она была печальна; она печально смотрела на меня.


The ARTICLE
The Indefinite Article.


1. Для обозначения принадлежности предмета к какому-либо классу предметов (со значением какой-то, один из, любому, с глаголами to have (got), to be, с оборотом there is, в именной части составного сказуемого, при наличии описательного определения и без него.


A man is waiting for you.

She has (got) a cat. It's a

Siamese. I've bought a bicycle.

There's a vacant seat in the

first row.

I am a student.

He's an only child in the family.

I've read an interesting book.



2. Перед абстрактным существительным при наличии описательного определения.


They lived a quiet life.

He has a deep knowledge of the

subject.


3. Перед существительным в приложении, если не подчер-кивается известность лица, к которому оно относится.


Mr White,: an engineer at our

plant, spoke at the meeting

yesterday.


4. В значении один перед исчисляемыми существи-тельными, обозначающими время, вес, стоимость, расстояние.


once a week, twice a month, in

an hour; two pounds a kilo, 70

km an hour;

Wait a minute! It's not far,

only a mile.


5. В восклицательных предло-жениях после what перед исчисляемыми существи-тельными в единственном числе.


What a lovely day!

But: What fine weather!


6. С исчисляемыми сущест-вительными в единственном числе, определяемыми слова-ми such, quite, rather, most (в значении весьма).


This is such a difficult problem

for me.

He is quite a clever man.

This is rather a difficult

question.

It's a most interesting book.

7. С существительным определяемым порядковым числительным в значении другой, еще один.


Suddenly we heard a shot, then a second, and a third.


8. В сочетаниях a little (немного) и a few (несколько).


If I have a little free time today, I'd like to tell you a few words.

9. С. исчисляемыми сущест-вительными, упоминаемыми впервые.


I've bought a coat. The coat is not very expensive.


10. С числительными: a dozen, a hundred, a thousand, a million - в значении один.


If she had a million pounds, she wouldn't work.


страница 1 ... страница 9страница 10страница 11страница 12страница 13страница 14страница 15


скачать

Другие похожие работы: